Autók – kevesebb lenne a világ nélkülük?

A világ első autója!
A világ első autója!

Meglehet érdekes ezt a kérdést feltenni így a 21. század második évtizedének elején, amikor a társadalom egyik mozgatórugója, közlekedésünk alapjai lettek az autók.

Figyeljük meg, hogyan ívelt át az autók fejlődése közel 250 esztendőn keresztül, és nyugodtan kijelenthetjük mai napig nem állt meg. Sőt!

Amikor Cugnot francia mérnöknek azt kellett megoldania, hogy a nehéz ágyúkat miképp tudja egyik helyről a másikra minél gyorsabban és könnyebben elszállítania egy önmeghajtású mozgó járművet álmodott. Mivel még csak 1771-et írtak, így az elérhető technikai eszközök kimerültek a gőz adta megoldásokban. Hatalmas erős szekerére gőzüstöt szerelt, ami meg is hajtotta a „járművet.” Enyhe jóindulattal mondhatjuk, hogy megszületett az első automobile, vagyis az autó.

Ez az első próbálkozás megindította a feltalálók fantáziáját, s nem is hagyták nyugodni, Isaac Rivaz 1804-ben már egy métert haladt is járművével, már nem gőzt használt, hanem éghető gázokkal kísérletezett. Megteremtette ezzel a modern, mai autómotor atyját.

Ötven évvel később egy belga feltaláló Jean Joseph Lenoir Rivaz találmányából kiindulva 1860-ban szabadalmaztatta is az éghető gázokkal működő motorját. Néhány évvel később, 1876-ban Nikolaus August Otto alacsony fordulatszámú négyütemű motorral állt elő, amivel égen és földön minden megváltoztatott.

Ez a momentum volt az, ami a mai autók működését megalapozta, ehhez azonban szükség volt Karl Friedrich Benz zsenialitására is, aki az első benzinmotoros autót építette 1886-ban.

És itt változott meg a világ!

A kezdetben a hintók és lovaskocsik mintáját követő külső megjelenés nem volt meglepő, hisz az adott kor jármű alkalmatosságaihoz igazodtak az igények és elképzelések. Az igények azonban hamar megváltoztak, amint a fejlesztések gyorsabb, erősebb motorokat hoztak létre, már teljesen más szemmel nézték a formát is. A biztonság előtt leginkább a légellenállás csökkentése volt szempont.

El kellett azonban teljen néhány évtizednek, mire a forma ki kristályosodott, és a mai autók formáját kezdte felvenni. A negyvenes évektől egyre áramvonalasabb külsőt kaptak az autók, komfortosabb utastérrel, szélvédőkkel, ablakokkal.

Az ötvenes évekre már teljesen elterjedt a teljesen zárt karosszéria, és megjelentek a díszítések, szegélyezések, ekkor vált kedvelt elemmé a krómszegély, díszléc.

A hatvanas évek különös változást hoztak az autógyártásban, az önhordó karosszéria megjelenésével az autók jellegtelen doboz formát vettek fel, eltűntek a díszítések, szárnyak, krómszegélyek.

Változást csak a nyolcvanas évek hozott, ekkor az autókon már feltűntek a modernebb korszak jelei, szempont lett az utasok védelme, komfortja.

A kilencvenes évek az autók történetében a gömbölyű formákat, a modern, könnyű kezelhetőséget a gazdaságosabb üzemeltetést hozta el. Egy újabb szempont lépett az autók fejlődésének útjába, mégpedig a környezetvédelem.

Ha megfigyeljük az autó történetét, akkor olyan szakaszok villannak meg szemünk előtt, amiből a társadalmak, az emberiség jó esetben tanult.  Mégpedig az a fejlődés, amin az autóval együtt az emberiség is keresztül ment. Egy praktikus járműalkalmatosság, ami megtanított a sebesség tiszteletére, a komfort, a biztonság igényére, a környezet védelmére, a gazdaságosságra, és jó esetben ezek megvalósítására.

Print Friendly, PDF & Email

yatoo