Kiknek való a kamionos szakma?

A kamionosok szakmája az egyik legmegosztóbb foglalkozás. A tendencia azt mutatja, egyre több fiatal érdeklődik a szóban forgó munka körülményeivel kapcsolatban, azonban az igazság az, hogy sokan álomszerűen túlmisztifikálják a kamionosságot, mint foglalkozást. Az így kialakult, elképzelt kép még köszönő viszonyban sincs a valósággal. Mi jelen cikkünkben nem kisebb feladatot tűztünk ki magunk elé, mint fellebbenteni a fátylat a kamionos szakma mikéntjeiről és hogyanjairól. Sokan vélik úgy, hogy a „szeretek vezetni” már elég ahhoz, hogy valakiből jó kamionos válhasson. Ennél természetesen jóval több kritériumnak kell megfelelnie annak, aki huzamosabb ideig szeretne egy nagyméretű gépjármű volánja mögött helyet foglalni.

Mint minden munkának, úgy a kamionos szakmának is megvannak a pozitívumai és a nehézségei is, de erre persze még a későbbiekben részletesen kitérünk. Nos, mi is maga a kamionozás? A szóban forgó tevékenység röviden országokon átívelő, A-pontból B- pontba való szállítmányozást takar. Mi az említett szállítmány? Ez lehet termelési eszközöktől kezdve bútoralkatrészekig, romlandó árún keresztül gabonafélééig bármi. A gépjármű a fő részen kívül éppen ezért rendelkezik egy ahhoz csatolható szerelvénnyel, ami általában egy 40 tonnás nyerges vagy pótos elem. A laikus személyek a kamionosokról előszeretettel állítják, hogy övék a világ, szabadok, mint a madár, míg az érintett felek sokszor magányról és egyfajta különleges rabságról beszélnek.

Mi akkor az igazság? Nos, a két jellemző közös kombinációja fedi a valóságot, miszerint a kamionozás maga a rabság és a szabadság egyben. Noha a gépjárművezetők bejárják egész Európát vagy más kontinenseket, az életük jelentős hányadát kénytelenek leélni egy kicsi helyen: az „irodájuk” egyben a hálószobájuk, a konyhájuk, az ebédlőjük és a nappalijuk is. A napjaik jelentős részét szigorú szabályokhoz kötik, dokumentálják minden egyes mozzanatukat, pontosan vezetik, mikor, mennyit és hol pihentek/aludtak. Milyen a jó kamionos? Felelősségteljes, rutinos vezető, kiváló memóriával, jól tájékozódóképességgel, elégséges nyelvismerettel. Ugye, hogy a „szeretek vezetni” már nem is tűnik elégnek ahhoz, hogy jól töltsük be ezt a szakmát?

Mi van abban a helyzetben, ha úgy érezzük, bennünk megvan minden, ami a munka elvégzéséhez kell? Nos, még ebben az esetben sem lehetünk biztosak abban, hogy bírni fogjuk a megpróbáltatásokat, ami többnyire a magányban nyilvánul meg. A szakértők és a tapasztaltak egyébként azt tanácsolják a szakma felé kacsingató amatőröknek, hogy mielőtt valóban bizalmat szavaznának a kamionos életnek, először tegyenek teszt-utakat valamilyen ismerősük társaságában. Az út alatt másoljanak le minden tevékenységet és szokást: egyenek akkor, amikor a profi sofőr, pihenjenek akkor, amikor ő, és próbáljanak bele látni az ábrándok mögötti mély professzionalizmusba és szakmaiságba. Ez a próba-út komoly vízválasztó is lehet, és segít eldönteni, hogy igazán való-e a számunkra a 10 keréken való élet, vagy sem.

Print Friendly, PDF & Email

yatoo