Milyen igazából a kamionosok élete?

A címben szereplő kemény problémákkal küzdő nehézfiúk életét bizony nem lehetne jobban és találóan jellemezni, mint a szabadság és a rabság kombinációjaként. Szabadság, hiszen 10 keréken gyakorlatilag az egész kontinenst bejárják, és rabság: mivel kénytelenek egy négyzetméternyi helyen tengetni a mindennapjaik jelentős részét. A kamionosokról egyébként mindenkinek más jut az eszébe: akadnak, akiknek a lelki szemei előtt egy tetovált, nagydarab fickó jelenik meg, akinek minden városban más-más szeretője van, míg olyan személyek is vannak szép számmal, akik harcos, mindenre elszánt, keménykötésű férfiakat vizionálnak maguk elé, akik nehéz és fárasztó munkával keresik meg a kenyérrevalót, odahaza a család számára.

Sőt, sokan úgy vélik, a szóban forgó tevékenységet űzők nem a finom jellemükről, sokkal inkább arról híresek, hogy a forgalmat fennakasztva elállják a „standard” közlekedőktől az utat. A tapasztalat azt mutatja, az igazság valahol a három között van, hiszen akadnak ilyen és olyan kamionosok is, bár az, hogy az életük a munkájuk miatt sokszor monoton és unalmas, minden esetben igaz. A legelső nagy igazság a kamionsofőrökkel kapcsolatban, hogy roppant szigorú időbeosztás szerint kell élniük.

Bizony, még azt is komolyan dokumentálniuk kell, amikor pihenőre mennek- a legújabb EU-s korlátozások szerint pedig a szóban forgó pihenés jelentős részét nem is tölthetik el a gépjárműben. A percre kiszámolt beosztást egyébként dokumentálniuk is kell az illetékes intézménynek és a munkaadónak is. A manapság gyártott és forgalomban lévő nagyméretű gépjárművek tele vannak a mindent igényt kiszolgáló elektromos berendezésekkel és kütyükkel, sőt – ha rákeresünk a neten, olyan „szobabelsők” tárulnak a szemeink elé, amelyekről csak és kizárólag elismerően szólhatunk. A mindent igényt kialakító belső tervezés ellenére is a kamionosok élete nem csupa móka és kacagás.

A sokszor mostoha, zord körülmények között nehéz megőrizni a kitartást és a józan ítélőképességet, arról nem is beszélve, hogy a családos sofőröket a szeretteik iránt érzett hiány is gyötri. Térjünk még kicsit vissza a belső tér felszereltségére. Mivel a vezető itt tölti a fél életét, a felszerelés bővelkedik az olyan extra, komfortos cuccokban, mint a tévé, a könyvespolc vagy a minikonyha is. Egyébként érdekes, hogy manapság a két nem képviselői közül a hölgyek is reprezentálják magukat a szóban forgó szakma űzői között – bár az, akinek saját családja, gyermekei vannak, nem biztos, hogy nőként kamionsofőrnek áll. A munka nehéz, a vezetés monoton és fárasztó, viszont cserében olyan tájakat és országokat járhatunk be, –„ingyen”- amelyekről mindig is álmodtunk.

Print Friendly, PDF & Email

yatoo