Néhány szó a nyári gumi tulajdonságairól

A tavasz közeledésével az autók szép lassan elkezdik ledobni a téli gumikat, a helyükre pedig nyári gumiabroncs kerül. De miért kell a mai modern világban cserélgetni a gumikat az évszaknak megfelelően? Nagyapáink korában még jó volt egész évben egyfajta abroncsot használni, manapság meg már nem ismerik a gyártók a titkos receptet, ezért nem tudnak egy minden évszaknak megfelelő gumikeveréket kitalálni? A válasz ennél sokkal összetettebb és árnyaltabb a nyári autógumi kérdésével kapcsolatban.

Jól bírja a meleget a nyári gumiabroncs

Napjainkban az aszfaltot több száz lóerős szabadidő autók szelik. Amikor még alig-alig emelkedett egy családi autónak 120 km/h fölé a sebességmérő mutatója, addig viszonylag megfeleltek az elvárásoknak a kor abroncsai. Azért csak viszonylag, mert nagyjából a 70-es évektől kezdődően kezdtek előtérbe kerülni a biztonságtechnikai megoldások, amelyekhez hozzátartozott a gumik minőségének a javítása is. Elvégre nagyrészt ezen múlik a stabilitás, a féktáv és a tapadás. Ezt követően, a nevesebb gumigyártók nagyobb hangsúlyt fektettek a gumik időjárástűrő tulajdonságaira. A nyári gumiabroncs komoly igénybevételnek van kitéve, amikor 35 C fokos melegben hasítunk az autópályán, miközben az aszfalt helyenként akár 70 C fokos is lehet. Utána egyik percről a másikra beborul és egy felhőszakadáson kell áthajtanunk, amitől értelemszerűen az út nedvessé, csúszóssá válik.

Mi a különbség a téli és a nyári gumiabroncs között?

A különbség elsősorban az anyagösszetételben keresendő. A minőségi nyári gumi használata 7 C feletti hőmérséklet esetén ajánlott. A gumigyártók egyetértenek abban, hogy ez a hőmérsékleti érték, ami alatt a nyári gumiabroncs veszít a rugalmasságából és elkezd merevebbé, keményebbé válni, amitől jelentősen romlik a tapadása. Ezzel ellentétben, a téli gumik olyan speciális fagytűrő anyagból készülnek, amelyek még a legkeményebb hidegek idején sem veszítenek a rugalmasságukból. Fontos, hogy tavasszal csak akkor cseréljük le a téli gumit, ha a hőmérséklet éjszaka sem süllyed a bűvös 7 C fok alá. Elképzelhető, hogy napközben bőven 10 C fok feletti értéket mutat a hőmérő, ám reggel ez az érték még sokkal alacsonyabb, ezért munkába menet balesetet szenvedhetünk a megnövekedett féktáv miatt.

A nyári gumiabroncs mintázata

Nemcsak a dizájn miatt fontos figyelni az abroncs mintázatára, hiszen ezáltal választható ki az elvárásoknak megfelelő menettulajdonságokkal rendelkező nyári gumiabroncs. A személygépkocsik esetében a közúti használatra szánt modellekből, alapvetőleg háromféle mintázat közül választhatunk.

A szimmetrikus profilú nyári gumiabroncs jó úttartást és remek irányíthatóságot biztosít, ellenben kevésbé teljesítményorientált. Az egységes hosszanti mintablokkok csendes haladást tesznek lehetővé. Minél bordázottabb egy abroncs, annál hangosabb. Menet közben a bordák úthoz csapódása okozza a menetzajt. A szimmetrikus csendes, tartós és jó hatással van a fogyasztásra.

A V-minta már kötött forgásirányú profillal rendelkezik. Ez is szimmetrikus, viszont nem mindegy, hogy milyen irányban forog az abroncs. Az előnyök közé sorolható a rövidebb fékút, a precíz irányítás és a hatékony gyorsítás. Sportos megjelenést kölcsönöz az autónak. A V-mintázat remekül elvezeti az esővizet, ezért kitűnő tapadást biztosít a nedves útszakaszokon. Főként annak előnyös, aki sokat autózik nagy sebességgel, lakott területen kívül.

Az aszimmetrikus profil esetében a futómintázat a külső és belső oldalon eltérő. Jobban kezeli a kanyarodás közben fellépő erőhatásokat. Magasabb szintű tapadást biztosít, amivel növeli a vezetés élményét.

A nyári gumi jelölése szempontjából nem találkozhatunk olyan célirányos szimbólumokkal és rövidítésekkel, mint a téli gumik esetében. Pl: M+S felirat vagy egy stilizált hegycsúcs rajta egy hópehely ábrájával.

Megéri az olcsó nyári gumi?

Manapság már boldog-boldogtalan gyárt gumiabroncsot. Érdemes kerülni a kínai gyártók termékeit. Ez egyértelműen kiderül az ADAC tesztekből, ahol ezek teljesítenek a legrosszabbul. Nemcsak a saját, de mások életét is veszélyeztetjük, ha ilyen abroncsokkal közlekedünk.

yatoo